Najogólniej można powiedzieć, że pr zemiennik częstotliwości jest urządzeniem elektronicznym, którego zadaniem jest przekształcanie energii prądu przemiennego o stałej amplitudzie napięcia i stałej częstotliwości na energię o regulowanej do potrzeb zmiennej częstotliwości i zmiennej amplitudzie napięcia. Przemiennik częstotliwości jest urządzeniem służącym do płynnej regulacji prędkości obrotowej silników elektrycznych z zachowaniem jak najlepszych ich parametrów ruchowych.
Zastosowanie przemiennika częstotliwości w naszych sprężarkach śrubowych pozwoliło na uzyskanie bardzo dobrych właściwości regulacyjnych silników indukcyjnych, zapewniając przy właściwym sterowaniu uzyskiwanie pełnego momentu silnika przy niskich prędkościach obrotowych z utrzymaniem stałego ciśnienia w sieci sprężonego powietrza przy zmiennym jego wypływie.
Każda sprężarka śrubowa z przetwornicą częstotliwości ma możliwość regulacji obrotów w zakresie od 50% do 100%, a co z tym się wiąże również w tym zakresie wydajności. Układ bezstopniowego regulowania obrotami sprężarki to najbardziej ekonomiczny sposób regulacji. Podstawowe zalety to niższe w porównaniu ze sprężarkami sterowanymi tradycyjnie zużycie energii elektrycznej i utrzymywanie stałego zadanego ciśnienia w sieci sprężonego powietrza.
Zalety:
- Ekonomiczna eksploatacja z zastosowaniem najwyższej jakości przemienników częstotliwości.
- Lepsza praca nawet przy małych pojemnościach zbiornika wyrównawczego.
- Stałe ciśnienie w sieci sprężonego powietrza.
- Łagodny rozruch sprężarki:
– niski prąd rozruchu
– brak uderzeń pulsacyjnych w sieci sprężonego powietrza
- Większa niezawodność:
– łagodny
– płynny rozruch i przyspieszanie
– płynne hamowanie (dzięki czemu zmniejszenie obciążeń mechanicznych i elektrycznych)
– większa trwałość ruchomych elementów konstrukcyjnych
- Sterownik mikroprocesorowy chroniący sprężarkę poprzez układy kontrolny i monitorujący główne parametry pracy.
- Niższe koszty eksploatacji.
- Płynna regulacja obrotów sprężarki w zakresie od 50% do 100% obrotów.
- Współczynnik mocy silnika cos fi utrzymywany na najwyższym poziomie w pełnym zakresie obrotów.